Sunday, 12 June 2011

كرامة انسانية - Dignity!

النهاردة حأرجع بيكم ورا شوية... مش قوي يعني بس ورا شوية

فاكرين السبب في الثورات اللي احنا بنعيشها دلوقتي دي؟ السبب الأصلي؟



اسمه محمد... محمد بوعزيزي

محمد ولع في نفسه احتجاجا على معاملة الشرطة ليه بطريقة تسببت في اهانة كرامته

النتيجة؟ ثورة تونس وهروب بن علي - الرئيس التونسي الهارب...

بعدها نزل الشعب المصري - مش كله طبعا - كانوا تقريبا ٧٥ ألف في اول يوم... حد فاكر كانت مطالبهم ايه؟



عيش، حرية وايه؟؟ كرامة انسانية... فاكرين؟

مش حأفتي وأعمل زي اللي قاعدين يقولوا احنا كنا في التحرير وهما كانوا مستخبين في بيتهم مقضينها تليفونات ومسجات وتليفزيون وكده.... انا أصلا ماكنتش في البلد.... بس كنا بنعمل مظاهرات برضه، حتى شوفوا



يعني انا عميلة وبتاعة اجندات خارجية بس ماكنتش في الميدان.. طلعت زكريا و ابن مرتضى منصور بس اللي كانوا هناك

المهم.....

عرفت انزل اخيرا بعد تنحي المخلوع بتاعنا... مبارك .. وصلت القاهرة الخميس بالليل والجمعة الصبح كنت في الميدان... كان اول يوم جمعة بعد التنحى... شفت الدبابات واتصورت قدام وحدة - يمكن تنفع قدام يعني ولا حاجة... وكنت عاملة دماغ ثورة مالهاش حل... اللي شفته تاني يوم عمل لي احباط مايتوصفش

كنت عند أختي بأطمن عليها وفجأة سمعنا ضرب رصاص... وبما اني ماكنتش في ميدان التحرير وأخيرا جت لي فرصة جريت على البلكونة... ومعايا الكاميرا

شوفوا بقى جزء من اللي شفته





معلش الجودة وحشة بس ماكنتش باصور بالكاميرا بتاعتي.... اللي لاقيته قدامي بقى - وكمان مافيش عنف كتير لان كل اللي حصل كان بعيد وحبيت اوريلكم الحاجات اللي كانت باينة - مش ضباب يعني واحكيلكم الفيلم بعدين


المهم: القصة اتغيرت ١٠٠ مرة وانا واقفة بأصور.. من ان الجيش مسك تجار سلاح لتجار مخدرات لناس كانت بتبني على أرض مش ملكها وهددوا السكان بالسلاح وخدوا عندكم بقى كل واحد زود حتة... احتياطي يعني علشان لو القصة ماكنتش ممتعة او كان ناقصها تحابيش....

المشكلة بقى:

اولا: ماحدش شاف مين اللي ضرب رصاص.. بس اللي سمعته كانوا كام رصاصة ورا بعض ومن الفيديو ووقفتى السودا دي اقدر اقول بكل ثقة - ماشفتش سلاح الا مع الجيش

ثانيا: ايه؟؟؟؟؟؟ هي الثورة دي قامت لييييييييييه؟؟؟ ما قلنا كرامة انسانية؟!!!! هو مافيش مخ كده؟؟؟ الناس دي لو كانت اخطأت حاكمهم لكن ايه لزمة الضرب والاهانة دي؟؟ افرض بعد كل الاهانة دي طلعوا مظلومين... حترجع لهم كرمتهم ازاي؟؟


في ناس قعدت تفتي بقى: ده بس علشان البلطجية... اصل البلد في حالة حرجة... اصل المولود في خطر ولازم الجيش ينقذ ما يمكن انقاذه.... اصل الناس دي مش حتيجي غير كده.... اصل احنا مش لاقين اعذار فمشيها كده

مشكلتي مع اعذاركم ان اللي حصل ده كان بعد ايام قليلة جدا من التنحي - ولحد النهاردة كرامتنا بتتبعتر يوم ورا يوم

مشكلتي مش بس مع المجلس... مشكلتي كمان مع الجيش

Friday, 10 June 2011

Crazy life - take 2

OK..I did say I was going to take care of the blog this week and start blogging again.. I mean this is not how my blog should look!!!
But as usual - seriously this is my usual life - it got very crazy!!

I am leaving work at the BBC in a few days... and I am so glad I finally made that decision and followed it to the end this time...

I have 2 job offers and 1 more interview... I know which one i want but I have so much to prepare before I go there...

There's one thing I can't explain though... There's something I haven't blogged about and can't seem to get me to write a word about it... not sure why... maybe because i can see a disaster waiting to happen but can't seem to stop or do anything about it.. just watching...

so much still to share... including the military violence video... all in time

Sunday, 15 May 2011

٢٠١١... ويالها من سنة

مع نهاية ٢٠١٠ تخيلت ان كده خلاص... السنة الكئيبة دي خلصت وحنبتدي سنة احسن..... يمكن تكون احسن فعلا بس عامل الاثارة لم يتوقف للحظة

من اول ما رأس السنة هلت وكانت اول هدية لينا من ٢٠١١ هي تفجير كنيسة القديسين في اسكندرية.... لكن اللي حصل بعدها ماكنش اي حد يتخيله...

تونس تقوم بثورة وبن علي يهرب... مصر تقوم بالثورة وحسني يتنحى.... لا وايه الحوافريت جيمي والحوافريت علاء مشرفين في طره... فعلآ؟؟؟ ومبارك وسوزي مشرفين في مستشفى شرم الشيخ بعد ما خدوا ١٥ يوم كل واحد.... يااااااا رااااااااااااجل؟؟؟

بس بصراحة؟؟ اول مرة احس اني عايزة انزل مصر وماأرجعش.... اول جمعة نزلتها كانت بعد التنحي (وندمت جدا اني ماكنتش هناك قبلها) بس فعلا حاجة تانية خاااااااااااالص.....
قابلت ناس كنت اعرفها على النت بس.... وكسبت اخوات جداد :)

اقدر اقول بكل ثقة ان المصريين احسن ناس في العالم... المصريين اللي قابلتهم... وغير الناس اللي هنا خالص :))

اتعلمت ايه في الكام شهر دول؟؟ حاجات كتير اوي صعب تتكتب كلها بس ده ملخصها:

١- مش كل واحد يقول لك حاجة تصدقه.... لو قال لك انا كنت في التحرير غالبا بيكدب
٢- الثورة قامت علشان التغير.. كلنا لازم نتغير مش النظام بس
٣- كفاية كذب ونفاق.. لو عارف ان فلان حرامي قول ورزقك على الله
وبالمناسبة دي: الوزير سمير الصياد حرمي من ايام ما كان مستشار ثقافي في لندن
٤- المصريين - وخصوصا الشباب - اجدع ناس في العالم


اما الفيديوهات والصور فهما كتييييييييير واكيد حرفعهم.... بس واحدة واحدة


من مصرية مندسة صحبة اجندة خارجية وعميلة :)

Monday, 27 December 2010

lesson of the year...

حصل خير الكلمة دي بقولها وانا فعلا حاسة بيها
حصل خير والصفحة هاقفلها
مش هارجع ابص فيها


في ناس الكدب جواها
اكتر من الطيبة
وناس ضمايرها سايباها مابيعرفوش عيبة


وناس بتحب وتسلم وتتعذب كتير
واهو الغلطان بيتعلم من الجرح الاخيررررررر


بقيت اخاف من نفسي من بكرا ومن الايام
اللي جاية
بقيت اخاف من الماضي من الذكرى وكلام الناس عليا


بقيت مش عايزة تاني اضعف
انا لازم اتغير
هاحاول ايوه انا وهاعرف العمر ده قصير


انا اللي تملي بستعجل على الحب الكبير
واهو الغلطان بيتعلم من
الجرح الاخير

Saturday, 20 November 2010

Life after 4 Tech...

....is probably worse than before 4 Tech... well, DUH!

Actually, there are times when I think it's fun.. the adrenaline rush is amazing and at times it's very exciting... but there are times when I think that my stress levels were already bad enough so this isn't really clever!

Anyway... hope it gets better!

Monday, 1 November 2010

Confusion begins.. Now!

OK, now what?

Why does my head feel so messy? Why does it feel like I'm in a very old dusty library trying to find a book and there is no system in place to even tell me where to start?

The worst thing about life is that it becomes so complicated that it no longer makes sense...

I guess it's time to wait and see what happens next...

Sunday, 17 October 2010

ok... so?

Why am I concerned? Why can't I do what my friend told me and stop trying to put a label on this? Why can't I just enjoy the rare good times and stop thinking "what's next?"

I feel drained... I can't find the energy or the will sometimes to continue.. Recently he's been helping a lot... He always makes me feel ready for the challenge, that I can do this.. so why am I looking out for something even I don't know..

I am tired and really looking forward to a week off.. Just doing nothing but chilling and relaxing..

I need a break!